Omraam Mikhael Aivanhov – Ierarhiile Îngerești ale Kabalei

Îngerii din Kether sunt Serafinii, în evreiește Hayoth haKodesch, care se traduce Animale ale sfințeniei. Hayoth este pluralul cuvântului haya care înseamnă viață.
La începutul Cărții lui Ezechiel, în Biblie, citim o descriere a celor patru Animale sfinte, și într-un fel asemănător sfântul Ioan le-a descris în Apocalipsă: “De îndată am fost răpit în duh. Și iată, era un tron în cer și pe tron ședea Cineva… Iar în mijlocul tronului și în jurul lui erau patru ființe pline de ochi, dinainte și dinapoi. Prima ființă semăna cu un leu, a doua semăna cu un taur, a treia avea fața ca de om și a patra semăna cu un vultur care zboară. Cele patru ființe aveau fiecare câte șase aripi și erau pline de ochi de jur împrejur. Ele spuneau fără încetare zi și noapte: Sfânt, sfânt, sfânt este Domnul Dumnezeu, Atotțiitorul, Cel care era și Cel care este și Cel ce vine!”
Cele patru ființe care se află în fața tronului lui Dumnezeu reprezintă cele patru principii ale materiei, cele patru elemente: leul (focul), taurul (pământul), omul (aerul), și vulturul (apa) (Despre corespondența între vultur și apă, a se vedea tomul 32 din Opere Complete, pag. 92-93).
Rădăcinile materiei sunt deci în Dumnezeu, în sefira Kether, și Serafinii sunt îngerii celor patru elemente. Dar la acest grad de puritate, materia este aproape de aceeași substanță ca și spiritul.
Serafinii sunt primele creaturi care primesc emanațiile divine, ei sunt plonjați în oceanul materiei primordiale încă în plină fierbere și beau de la Sursa de lumină, de la Sursa dragostei, care e singura lor hrană. Ei se hrănesc contemplându-L pe Dumnezeu, de aceea sunt reprezentați cu ochi pe tot corpul. Serafinii sunt cea mai perfectă manifestare a dragostei, pentru că dragostea adevărată e o contemplare.
În realitate, în Arborele vieții există și alte expresii pentru dragoste: Hessed (Jupiter) reprezintă dragostea pentru o colectivitate, Nestah (Venus) dragostea pentru o creatură. Dar dragostea de Dumnezeu, singura dragoste adevărată, nu se poate manifesta decât în Kether, și este dragostea Serafinilor.
În fața tronului lui Dumnezeu Serafinii nu încetează să repete: “Sfânt, sfânt, sfânt este Dumnezeu.” Cuvântul “sfânt” caracterizează cel mai bine esența Divinității. Acest cuvânt a fost folosit atât de des pentru a desemna numai bărbați sau femei care manifestau anumite virtuți de răbdare, bunătate, milostenie, că și-a pierdut înțelesul adevărat.
Pentru a înțelege ce este sfințenia, trebuie să ne îndreptăm spre limbile slave. În bulgară, de exemplu, cuvintele “svet” (sfânt) și “svetost” (sfințenie) au aceeași rădăcină ca și cuvântul lumină: “svetlina”. Sfințenia este deci o calitate a luminii. În acest sens putem spune că Dumnezeu este cu adevărat sfânt pentru că El e lumină pură. Aceasta este ceea ce repetă Serafinii, și de aceea sfințenia este de asemenea înscrisă în numele lor: Hayoth haKodesch: Animalele sfințeniei.
Șeful ordinului îngeresc al Serafinilor este Metatron, Prințul Feței. El este singurul care îl vede pe Dumnezeu față în față, și el e cel care i-a vorbit lui Moise pe Muntele Sinai. Nici o ființă umană, oricât de elevată ar fi, nu poate intra în contact direct cu Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este un foc devorant care ar face-o imediat cenușă. E nevoie în permanență de un intermediar care să vorbească omului din partea lui Dumnezeu. Chiar dacă se spune în Biblie că Dumnezeu s-a adresat lui Avram, lui Iacob, lui Moise sau unui anumit profet, în realitate nu El în persoană a făcut-o ci un mesager; aceasta este tocmai semnificația cuvântului “înger”: mesager, trimis.
Îngerii lui Hohmah sunt Heruvimii, în evreiește Ophanim, adică roți. Profetul Ezechiel în cartea sa descrie viziunea ce a avut-o despre roți “de o circumferință și înălțime înspăimântătoare”, mergând aproape de Animalele sfinte: “Când animalele se ridicau de pe pământ, roțile se ridicau și ele. Ele mergeau acolo unde Spiritul le comanda să meargă; și roțile se ridicau cu ele, pentru că spiritul Animalelor era în roți. Când Animalele mergeau, ele mergeau; când Animalele se opreau, ele se opreau; când Animalele se ridicau de pe pământ, roțile se ridicau cu ele, pentru că spiritul Animalelor era în roți.” Animalele sfinte se supun ordinelor Spiritului și transmit un impuls roților.
Simbolismul roții (cerc perfect în mișcare) ne revelează funcția Heruvimilor: ei plăzmuiesc materia originară simbolizată de Animalele sfinte, ei elaborează această materie pentru a servi proiectelor lui Dumnezeu. De aceea se spune că lumea Ophanim-ilor este cea a muzicii sferelor (regăsim aici ideea de cerc, de roată). Dar prin muzică nu trebuie să înțelegem numai acele aranjamente de sonorități create de oameni și pe care urechile noastre le percep. Expresia “muzica sferelor” se traduce înainte de toate prin armonia care există între toate elementele universului, o ajustare, o aranjare bazată pe raporturile dintre numere. Armonia este mai întâi o structură, care coborând în materie devine creatoare de forme. În acest sens, armonia este expresia rațiunii, a înțelepciunii, și de aceea e asimilată cuvântului. Nu există armonie, nu există muzică în afara rațiunii și înțelepciunii. Cuvântul divin, muzica și înțelepciunea sunt același lucru.
Din păcate, suntem obligați să constatăm că printre cei care creează muzică sau printre cei care o interpretează, foarte puțini sunt capabili să ducă o viață muzicală. Muzica, adevărata muzică nu este cea care se execută cu instrumente sau cu vocea, ci cea pe care o exprimăm prin gânduri, sentimente și gesturi armonioase în toate circumstanțele vieții. Aceasta este muzica lui Hohmah.
În fruntea ordinului Ophanim-ilor se află arhanghelul Raziel. După tradiție, el a fost cel care i-a dat lui Adam o carte, Sepher Ietsirah, care revela secretele creației. Dar când Adam a comis primul păcat, cartea i-a fost luată.
Îngerii lui Binah sunt Tronurile, în ebraică Aralim: leii.
În textul Apocalipsei, sfântul Ioan asociază prezența Tronurilor cu cea a Animalelor sfinte, Serafinii: “În jurul tronului am văzut douăzeci și patru de tronuri și pe aceste tronuri, douăzeci și patru de Bătrâni așezați, îmbrăcați în veșminte albe și pe cap aveau coroane de aur.” În alt pasaj, cei douăzeci și patru de bătrâni se adresau astfel lui Dumnezeu: “Îți mulțumim, Dumnezeu Atotputernic care ești și ai fost pentru că Ți-ai folosit marea Putere și ai luat în stăpânire Împărăția Ta. Națiunile s-au supărat; furia ta a venit, și a venit timpul de a-i judeca pe morți, de a-i recompensa pe servitorii Tăi profeții, sfinții și pe cei care se tem de numele Tău, pe cei mici și pe cei mari, și să-i distrugi pe cei care distrug pământul.”
Dându-le numele de Tronuri îngerilor lui Binah, religia creștina insistă asupra noțiunii de stabilitate, în timp ce numele lor ebraic Aralim: leii, introduce noțiunea de judecată. Simbolic, leul e legat de justiție și “Leul tribului lui Iuda” e o figură a justiției supreme. Cei douăzeci și patru de Bătrâni sunt Domnii destinului; nimic din gândurile, sentimentele și actele umane nu le scapă, și ei sunt cei care decid pedepsele, recompensele și condițiile în care oamenii vin să se reîncarneze.
Și în timp ce Serafinii cântă sfințenia lui Dumnezeu, cei douăzeci și patru de Bătrâni Îl adoră și se prosternează lui Dumnezeu: “Ei își aruncă coroanele în fața tronului spunând: Tu ești demn, Domnul și Dumnezeul nostru, de a primi gloria, onoarea și puterea, pentru că Tu ai creat toate lucrurile și prin voința Ta ele există și au fost create.” La fel cum funcția Serafinilor este de a celebra sfințenia lui Dumnezeu, tot așa funcția celor douăzeci și patru de Bătrâni este de a recunoaște perfecțiunea voinței Sale. Ei recunosc dreptatea proclamându-L pe Dumnezeu singurul care este demn.
În fruntea ordinului Aralim se află arhanghelul Tsaphkiel.
Pentru că aparțin triadei cele mai elevate, Kether, Hohmah și Binah, primele trei ordine îngerești sunt cel mai des menționate în cărțile sacre.
Ordinele îngerești ale celei de-a doua triade: Hessed, Gebourah și Tiphereth, sunt:
-
Dominatorii: Haschmalim-ii (Scânteietorii),
-
Puterile: Serafim-ii (Înflăcărații),
-
Virtuțile: Malahim-ii (Regii).
Cele trei ordine au ca punct comun exprimarea puterii, și identificăm acțiunea lor calităților sefiroturilor pe care le locuiesc.
Dominatorii, îngerilor lui Hessed (mila) răspândesc peste tot binecuvântările lor sub conducerea lui Tsadkiel al cărui nume semnifică: “Dumnezeu este dreptatea mea”. Puterile, îngerii lui Gebourah (forța), înflăcărați de zel pentru Creator, vor, conduși de Kamael – “dorința lui Dumnezeu” – să restabilească ordinea peste tot unde este amenințată. Munca lor e comparabilă cu cea efectuată de organism pentru a se debarasa de toate deșeurile. Virtuțile, îngerii lui Tiphereth (frumusețea), au în fruntea lor pe arhanghelul Mikhael. Aceștia sunt Malahim-ii menționați în Apocalipsă: “A avut loc un război în Cer. Mikhael și îngerii săi luptau împotriva dragonului.”
Ierarhiile îngerești a celei de-a treia triade Nestah, Hod, Iesod sunt:
-
Principatele: Elohim-ii (Dumnezeii)
-
Arhanghelii Bnei Elohim-ii (Fiii de Dumnezeu)
-
Îngerii: Keroubim-ii (cei puternici)
Elohim-ii, sub conducerea arhanghelului Haniel – “grația lui Dumnezeu” – reprezintă entitățile care au creat lumea, la fel cum se spune în Geneză: “Bereschit (la început) bara (au creat) Elohim (Dumnezeii) eth-ha-schamaim (cerul) ve-eth ha-aretz (și pământul).” Planul a fost dat de sus din sefira Hohmah de marele Arhitect al universului, și Elohim-ii sunt lucrătorii care au construit edificiul. Munca arhitectului constă numai în a face planuri; realizarea este încredințată antreprenorilor, zidarilor. Antreprenorii universului au fost Elohim-ii.
Bnei Elohim-ii, îngerii purtători de foc, îl au în fruntea lor pe arhanghelul Raphael, al cărui nume semnifică “Dumnezeu vindecător”.
Keroubim-ii sunt îngerii purtători de viață pură. Ei sunt cei mai aproape de oameni și sunt deci mai des în contact cu ei decât alte ordine îngerești. În fruntea lor e arhaghelul Gabriel: “Dumnezeu e forța mea”.
În fine, deși nu fac propriu-zis parte din ierarhia îngerească, în a zecea sefiră, Malhouth, kabaliștii plasează ordinul Ischim. Aceștia sunt sfinții, profeții, Inițiații, marii Maeștri ai tuturor religiilor, toți cei care prin viața și cuvintele lor au antrenat oamenii pe calea luminii. Ei reprezintă fraternitatea marilor suflete pe care creștinii o numesc Comunitatea sfinților. Aceste ființe au coborât pe pământ pentru a instrui și a ajuta pe oameni și spre ele trebuie să ne îndreptăm privirile, pentru că grație lor, grație învățământului lor, grație dorinței lor de a ne ajuta și de a lucra pentru evoluția noastră, putem să ne ridicăm pe scara creaturilor. În fruntea lor, Kabbala plasează pe Sandalfon, sau pe Ouriel.
Serafinii, Heruvimii și Tronurile sunt în contact direct cu Dumnezeu. Prin intermediul lor primesc emanațiile divine Dominatorii, Puterile și Virtuțile și le transmit apoi oamenilor și apoi mai jos, animalelor, plantelor și mineralelor.
Serafinii sunt spiritele Dragostei divine.
Heruvimii sunt spiritele Înțelepciunii divine.
Tronurile sunt spiritele Puterii divine.
Dominatorii, Puterile, Virtuțile sunt o primă reflexie a acestei dragoste, înțelepciuni și puteri. Dedesubt, Principatele, Arhanghelii și Îngerii sunt o a doua reflexie. De noi depinde acum să facem eforturi pentru a deveni un al treilea efect a acestei perfecțiuni divine învățând să lucrăm cu toată dragostea inimii noastre, cu toată lumina intelectului nostru și cu toată forța voinței noastre.
Când vă treziți dimineața, de ce să nu începeți ziua gândindu-vă la toate aceste creaturi de lumină care urcă și coboară între pământ și tronul lui Dumnezeu? Toată ziua vă va fi iluminată… Gândiți-vă la ele, legați-vă de ele, contemplați-le în inima și în sufletul vostru și pronunțați numele lor. Când strigați un nume într-o mulțime, persoana strigată întoarce capul. Este la fel și pentru entitățile lumii invizibile: dacă le chemați prin numele lor, ele se opresc și își îndreaptă ochii spre voi. Astfel puteți să intrați în comunicare cu ele.
Conștientizând din ce în ce mai mult realitatea acestor entități care vă depășesc, vă impregnați de virtuțile lor, vă umpleți de viață, vă luminați și vă îmbogățiți lumea interioară. Dar trebuie să rămâneți foarte modești, știind că multe dintre aceste entități vor fi încă mult timp departe de voi. Începeți prin a încerca să atingeți sfinții, Inițiații, marii Maeștri a căror misiune este de a se ocupa de umanitate. Apoi, vă puteți ridica mai mult pentru a încerca să ascultați Îngerii, pentru că îngerii sunt cel mai aproape de oameni, îi ascultă, îi ajută, le îndeplinesc dorințele. Puteți, apoi, să încercați să invocați Arhanghelii…
Dar dacă vreți să ascultați Principatele și cohortele îngerești superioare, e inutil. Lumile sunt nenumărate în spațiul infinit, populate de miliarde de creaturi, și aceste ierarhii îngerești, care au alte treburi de făcut foarte departe în spațiu, nu sunt în relație cu oamenii. Cei care se ocupă de oameni sunt mai ales, cum v-am spus, sfinții, Inițiații, marii Maeștri, adică cei care au trăit pe pământ, și care după ce l-au părăsit își amintesc de el, au păstrat legături cu oamenii și au făcut promisiuni pe care vor să le țină. Discipolul trebuie să cunoască existența ierarhiilor superioare, poate chiar să le invoce, știind că pentru a obține rezultate prin rugăciuni și meditație, trebuie să se adreseze ființelor mai apropiate de el.
Sunt obligat să vă dau câteva noțiuni pentru ca să nu vă înșelați, să nu vă imaginați că dintr-o singură încercare veți avea acces la Tronuri, Heruvimi, și Serafinii. Nu, e un drum foarte lung și greu de parcurs, și nu sunteți încă gata pentru acesta, acum trebuie să păstrați prezentul în fața ochilor voștri, iar ierarhiile îngerești sunt singurele care pot să vă dea elementele lumilor superioare pentru a vă hrăni sufletul și spiritul. Astfel veți ajunge să realizați preceptul lui Iisus: “Fiți perfecți cum Tatăl vostru Ceresc e perfect!” Cum să devii perfect dacă nu vă legați de creaturile care încarnează virtuțile divine?
Perfecțiunea presupune cunoașterea acestor ierarhii și dorința de a lucra cu ele. Îngerii vă vor da viață pură. Arhanghelii vă vor da focul sacru. Principatele vă vor da posibilitățile de a construi și de a organiza lumea voastră interioară. Virtuțile vă vor da splendoarea luminii divine. Puterile vă vor da curajul și îndrăzneala de a vă apăra idealul vostru. Dominatorii vă vor da generozitatea și mila. Tronurile vă vor da stabilitatea și inteligența Misterelor. Heruvimii vă vor da înțelepciunea și armonia. Serafinii vă vor da dragostea, acea dragoste care e deasupra tuturor cunoștințelor, care e plenitudinea și eliberarea totală.
Dar cum să îndrăznim să vorbim de aceste entități în fața cărora trebuie numai să ne prosternăm în liniște? Eu o fac pentru a vă inspira dorința de a nu vă mulțumi cu o existență inconștientă și prozaică. Cel ce nu cunoaște realitatea acestor regiuni sublime poate să se mulțumească cu o viață ordinară. Dar cel ce o cunoaște, simte că totul căruia obișnuia să-i acorde valoare e nimic față de ce există în lumea sublimă. Da, tot ce a produs mai mare știința, arta, filozofia, pălește față de acestea. Trebuie cel puțin să cunoaștem existența acestor regiuni populate de creaturi perfecte pentru a înțelege cât de important e de a ne apropia de ele.
Dacă nu începeți această muncă aici, pe pământ, nu o veți putea continua în cealaltă lume. Drumul trebuie început în această lume pentru a putea continua să avansăm în lumea cealaltă.
Prin faptul că se încarnează pe pământ într-un corp fizic, omul e superior tuturor îngerilor, chiar și celor mai elevați, și trebuie să facă să coboare în corpul său virtuțile ierarhiilor îngerești pentru a deveni într-o zi templul Divinității. Atunci omul va realiza plenitudinea. Omul nu este decât la începutul dezvoltării sale, și de aceea îngerii se apleacă asupra lui cu răbdare pentru a-l face să crească. Ei știu că viitorul său e grandios (putem spune chiar că îngerii sunt geloși pe om!). Deci, faceți-vă curaj, într-o zi întreaga creație va cânta imnuri pentru gloria omului.
Cartile lui Omraam Mikhael Aivanhov se pot vedea la linkurile de mai jos:
- link 1 - aceasta pagina
- link 2 - aceasta pagina