Articole

Jonathan Haidt – Religie, evoluție și extazul transcendenței sinelui

Jonathan Haidt

Psihologul Jonathan Haidt explorează conceptul de transcendență a sinelui, argumentând că este un element fundamental al naturii umane. Prezentând o metaforă a scării din minte, textul analizează cum experiențele spirituale, de la meditație la război, pot conduce la transcendență și la o conștiință colectivă, de la o perspectivă individuală la una socială. De asemenea, sursa examinează evoluția umană prin prisma selecției de grup, explicând cum cooperarea și sacrificiul de sine pot fi benefice pentru grupurile umane. În concluzie, textul sugerează că dorința de a ne depăși ego-ul și de a ne conecta cu ceva mai mare este inerentă speciei umane și are rădăcini evolutive.

Vezi online cu traducere:


O analiză a ideilor principale din discursul lui Jonathan Haidt despre transcendența sinelui

Discursul lui Jonathan Haidt explorează fenomenul transcendenței sinelui, acea experiență umană fundamentală în care ego-ul pare să se dizolve, lăsând loc unei stări extatice. Haidt folosește metafora unei scări în minte, care ne conduce de la nivelul profan, al vieții de zi cu zi, la nivelul sacru, al conexiunii profunde cu ceva mai mare decât noi înșine.

Temele principale:

  1. Homo Duplex: Haidt se bazează pe conceptul sociologului Émile Durkheim de “homo duplex”, omul cu două niveluri. Nivelul profan este caracterizat de individualism și urmărirea intereselor personale, în timp ce nivelul sacru este atins prin unirea cu ceilalți într-un grup, o mișcare sau o națiune.

“Durkheim chiar ne-a numit homo duplex sau omul cu două niveluri. Nivelul inferior l-a numit nivelul profanului… În viețile noastre obișnuite, existăm ca indivizi, dorim să ne satisfacem dorințele individuale, ne urmărim obiectivele individuale. Dar uneori se întâmplă ceva care declanșează o schimbare de fază. Indivizii se unesc într-o echipă, o mișcare sau o națiune, care este mult mai mult decât suma părților sale. Durkheim a numit acest nivel, nivelul sacrului.”

  1. Scara Transcendenței: Diverse practici, de la meditație la experiențe intense colective (cum ar fi războiul sau evenimentele sociale majore), pot declanșa ascensiunea pe această scară. Haidt analizează exemple diverse, cum ar fi experiențele religioase, concertele rave sau camaraderia din timpul războiului.

“Multe cărți despre război spun același lucru, că nimic nu unește oamenii mai mult ca războiul și că această unire deschide posibilitatea unor experiențe extraordinare de transcendență a sinelui.”

  1. Evoluția și Selecția la Mai Multe Niveluri: Haidt argumentează că transcendența sinelui ar putea fi un produs al selecției naturale, o adaptare care a favorizat supraviețuirea grupurilor. El prezintă conceptul de “selecție la mai multe niveluri”, care ia în considerare atât competiția dintre indivizi, cât și competiția dintre grupuri.

“Principalul argument împotriva selecției de grup a fost întotdeauna că, sigur, ar fi frumos să ai un grup de cooperatori, dar de îndată ce ai un grup de cooperatori, aceștia vor fi preluați de “călători fără bilet”, unii indivizi care vor exploata munca grea a celorlalți.”

  1. Sacrul și Profanul în Societatea Modernă: Haidt observă că societatea modernă seculară se concentrează pe satisfacerea nevoilor profane, individuale, lăsând un gol pentru nevoia umană de transcendență.

“Ființele umane sunt, într-o oarecare măsură… Creaturi de stup. Ne-am unit în grupuri, am depășit egoismul, am urcat scara, am găsit sacrul, am construit temple și catedrale, am creat opere de artă, am scris simfonii… Această tendință spre stup a creat civilizația. A alimentat creativitatea care a schimbat Pământul și a generat bogăție și confort vast. În zilele noastre, zburăm ca albinele individuale, exaltând în libertatea noastră, dar uneori ne întrebăm: asta e tot ce există? Ce ar trebui să fac cu viața mea? Ce lipsește? Ceea ce lipsește este că suntem homo duplex, dar societatea seculară modernă a fost construită pentru a satisface eul nostru inferior, profan.”

Concluzie:

Discursul lui Haidt ridică întrebări profunde despre natura umană și locul religiei și spiritualității în lumea modernă. El sugerează că transcendența sinelui, departe de a fi un simplu “bug” evolutiv, ar putea fi o componentă esențială a ceea ce ne face umani, o forță care ne-a permis să construim civilizații, dar și să ne angajăm în acte de violență extremă. Înțelegerea acestei dualități a naturii umane este esențială pentru a construi o societate care să satisfacă atât nevoile noastre individuale, cât și dorința noastră profundă de conexiune și sens.

Link cu efect de atenție
Transformă Textul în Audio gratuit cu aplicația Reader Elevenlabs

Animație Donație

Dacă articolele găsite aici te-au ajutat, spune "mulțumesc" printr-o donație:

Donează


Hide picture