Omraam Mikhael Aivanhov – Numele Divine și Simbolurile Sefiroturilor

Ascultați articolul sub formă de podcast:
Ehieh
Atunci când Dumnezeu i-a dat misiunea de a-i elibera pe Evreii de jugul Egiptenilor, Moise a răspuns: “Voi merge spre copiii Israelului și le voi spune: Dumnezeul părinților voștri m-a trimis spre voi. Dar dacă mă vor întreba care e numele Său, ce să le răspund? Dumnezeu spuse lui Moise: Ehieh Ascher Ehieh (ceea ce înseamnă literalmente: eu voi fi cine voi fi). Și a adăugat: Astfel să le răspunzi copiilor lui Israel: Cel care se numește Ehieh, “eu voi fi”, m-a trimis la voi.”
Numele lui Dumnezeu care corespunde sefirei Kether, Ehieh, semnifică deci: “eu voi fi.” Dumnezeu se numește pe El Însuși “eu voi fi” pentru a exprima faptul că nu a terminat să se manifeste. El este Cel care devine sublim, iar noi nu putem nici să-l vedem, nici să-l auzim, nici să-l atingem.
Iehovah, Iehovah Tsebaoth, Iah
În sefirele Binah și Nestah, Dumnezeu e numit Iehovah. Acest nume este în realitate fabricat de creștini care au vrut să pronunțe Tetragrama Iod He Vav He (Despre interpretarea acestor patru litere a se vedea tomul 32 din Opere Complete, cap IV: “Tetragrama și cele șaptezeci și două de genii planetare”). Tetragrama este marele nume sacru al lui Dumnezeu, evreii îl scriu, dar nu îl pronunță. Când apare în textele biblice care trebuie citite cu voce tare, ei spun Adonai: Domnul. După tradiție, numai marele preot pronunța acest nume o dată pe an, în Templu, în Sfântul Sfinților. Tetragrama este deci cea care guvernează în sefira Binah: Jehovah, iar în sefira Nestah: Jehovah Tsebaoth.
Tsebaoth semnifică: oștiri. Jehovah Tsebaoth semnifică deci “Dumnezeu al oștirilor”. Aceste oști nu sunt oști terestre, ci sunt ierarhiile îngerești.
În Hohmah, Dumnezeu se numește Iah care se scrie Iod He, și care e o formă abreviată a Tetragramei.
El, Eloha vaDaath, Elohim Gibor, Elohim Tsebaoth
În sefira Hessed, Dumnezeu e numit El, ceea ce semnifică Dumnezeu, pe care îl regăsim în Eloha și de asemenea în Elohim care e pluralul lui Eloha. Elohim Gibor (în Gebourah) înseamnă: “Dumnezeu puternic”. Eloha va Daath (în Tiphereth) înseamnă: “Dumnezeu și cunoașterea”. Elohim Tsebaoth (în Hod) înseamnă: “Dumnezeu al oștilor”, aceste oștiri celeste sunt cohorte de îngeri și aștrii care celebrează gloria Sa (Hod).
Chadai El Hai
În sefira Iesod, numele lui Dumnezeu este Chadai El Hai care se traduce prin Atotputernic (Chadai) Dumnezeu (El) Viu (Hai). În realitate, El Chadai semnifică exact: “Dumnezeul al munților”. Imaginea muntelui, a culmii, a fost asociată tot timpul Divinității; pentru că e pe culme, Dumnezeu e Atotputernic.
Adonai Meleh
În sefira Malhouth, Dumnezeu e numit Adonai Meleh. Adonai înseamnă: Domn, și Meleh: rege. Regăsim acest cuvânt Meleh în numele Melkhitsedek, care vrea să spună: “Rege al dreptății”. Și Malhouth înseamnă: “regat”.
Încă o dată, insist asupra faptului că aceste nume reprezintă diversele aspecte ale unui Dumnezeu unic și că aceste aspecte nu sunt nici inferioare, nici superioare unele față de altele. Dispunerea verticală a Arborelui sefirotic arată necesitatea existenței unei baze și unei culmi, dar Elohim Gibor, de exemplu, este exact același Dumnezeu ca și Chadai El Hai, sau El sau Ehieh.
SEFIRELE STÂLPULUI CENTRAL
Scopul evoluției spirituale e adesea simbolizat de unul sau mai multe obiecte pe care Inițiatul ajunge să le cucerească după lungi eforturi, lungi suferințe. Bagheta magică, elixirul vieții fără de moarte, panaceul universal, oglinda magică, piatra filozofală menționate în anumite tradiții populare sunt în realitate simboluri ale unor facultăți pe care Inițiații sunt pe cale să le dezvolte, puteri pe care au reușit să le obțină. Le posedau ei propriu-zis? Câteodată da, dar nu aceasta e problema. Mai întâi ei trebuie să le caute în ei înșiși și să le posede sub formă de calități și virtuți și să lucreze cu ele.
Cele cinci simboluri au corespondență cu sefiroturile stâlpului central al Arborelui sefirotic: bagheta magică corespunde cu Kether, oglinda magică corespunde lui Daath, panaceul universal corespunde lui Tiphereth, elixirul vieții fără de moarte corespunde lui Iesod, iar piatra filozofală corespunde lui Malhouth. Veți întreba: “Dar cum să intrăm în posesia acestor bogății? Ce muncă trebuie să depunem?”
Când vă străduiți să vă transformați gândurile și sentimentele ordinare, mediocre, meschine în gânduri și sentimente nobile, generoase, dezinteresate lucrați cu piatra filozofală (Malhouth) care transmută metalele obișnuite în aur.
Când, printr-o viață pură, vă regenerați celulele propriului organism, lucrați cu elixirul vieții fără de moarte (Iesod).
Când vă străduiți să aduceți oamenilor lumină și căldură, lucrați cu panaceul universal (Tiphereth). Atunci, pe oriunde mergeți, oamenii se simt mai bine, durerile îi părăsesc, necazurile lor dispar și ei prind curaj. Acest efect îl produc anumiți doctori foarte buni: prezența lor alungă suferința.
Când aveți obiceiul de a vă concentra asupra subiectelor foarte elevate, primiți mesaje din spațiu ca și cum obiectele și ființele s-ar reflecta într-o oglindă magică (Daath).
Când ajungeți să exersați o mare stăpânire de sine, începeți să intrați în posesia baghetei magice care dă toate puterile (Kether). Nu uitați că nu puteți să vă impuneți în exterior până nu ați reușit să vă dominați ființa interioară.
De asemenea, pot fi asociate simboluri și celorlalte 6 sefiroturi. Pentru Hod (Mercur), o carte. Pentru Nestah (Venus), o floare, cea mai prețioasă dintre toate prin parfumul său: trandafirul, pentru că entitățile subtile sunt atrase de parfumurile subtile. Pentru Gebourah (Marte), o spadă, pentru a proteja pe alții și a ne proteja pe noi, trebuie – simbolic – să avem o spadă. Pentru Hessed (Jupiter), o coroană sau o tiară, simbolul regalității și preoției. Pentru Binah (Saturn), un schelet cu o seceră, simbolul timpului și eternității (a se vedea cap XV: “Binah II: teritoriul stabilității”). Pentru Hohmah (Uranus), o roată sau un ochi, ochi care vede totul.
De voi depinde acum să aprofundați aceste simboluri și să lucrați pentru a le forma în voi înșivă. A vrea să le posedați în exterior nu vă va servi poate la nimic, nu numai că vă veți pierde timpul, dar vă expuneți riscului de a devia psihic. Nici un obiect simbolic nu trebuie luat în considerare în afara folosirii pe care o putem face în viața interioară, dacă nu, ajungeți în situații ridicole. Vorbim de piatra filozofală care transmută metalele în aur, dar suntem săraci. Vorbim de elixirul vieții fără de moarte și de panaceul universal, dar suntem bolnavi. Vorbim de oglinda și de bagheta magică (și chiar le avem, pentru că se găsesc în comerț!) dar rămânem orbi și slabi. Atunci, ce vor să însemne toate acestea?
În voi înșivă trebuie să găsiți piatra filozofală, elixirul vieții fără de moarte, panaceul universal, oglinda și bagheta magică, și le veți găsi învățând să lucrați cu sefirele Malhouth, Iesod, Tiphereth, Daath și Kether.
Cartile lui Omraam Mikhael Aivanhov se pot vedea la linkurile de mai jos:
- link 1 - aceasta pagina
- link 2 - aceasta pagina