Articole,  Text Audio

Ramesh Balsekar – Nimeni nu se naște: nimeni nu moare

Getting your Trinity Audio player ready...

Maharaj trebuie să se fi gândit la acest subiect în timp ce urca treptele spre camera sa de la mansardă. A început să vorbească despre asta imediat ce s-a așezat și s-a instalat. Acest lucru nu era neobișnuit. El a spus că oamenii din zilele noastre sunt atât de mult înrobiți de utilitățile grosiere ale vieții încât abia dacă au timp să se observe critic. Ei se trezesc dimineața și încep imediat să planifice activitățile zilei. Căci pentru ei activitatea este o virtute, iar gândirea contemplativă un fel de pește mort.

Dacă o astfel de presiune autoimpusă ar fi evitată, ei ar găsi cel mai interesant să observe procesul de trezire. Ar observa, de exemplu, că între perioada somnului profund, când nu sunt conștienți de absolut nimic, și momentul în care sunt complet treji, există un interregn în care conștiința abia se agită și mintea își țese fanteziile într-un vis ușor care se termină atunci când sunt complet treji.

Care este primul lucru care se întâmplă când te trezești? a întrebat Maharaj. Ați experimentat vreodată cu adevărat acest lucru? Și l-ați observat? Dacă ați fi întrebat, a continuat Maharaj, despre primul lucru care se întâmplă atunci când vă treziți, probabil că ați fi înclinat să spuneți că vedeți obiectele din cameră. Fiecare obiect are o formă tridimensională, care este percepută de un “tu”. Ce este ceea ce percepe forma unui obiect? Ceea ce percepe forma obiectului trebuie să existe cu siguranță înainte de obiectul perceput. Tu poți percepe diverse obiecte, inclusiv părți ale propriului tău corp, care sunt, de asemenea, obiecte pentru ceea ce percepe. Prin urmare, ceea ce percepe nu este corpul, care este doar un obiect, deoarece și el poate fi perceput. Cel care percepe este subiectul, iar lucrul perceput este obiectul.

Ce este ceea ce percepe? Conștiința, ființa, ființa Lam, este cea care percepe. De îndată ce vă treziți, dacă nu v-ați grăbi atât de mult să vă treziți și să vă continuați rutina zilnică, ați putea observa că trezirea înseamnă de fapt, în mod distinct “a fi, prezent”, adică a fi conștient de a fi prezent, nu ca un anumit individ cu un nume oarecare, ci prezența conștientă ca atare, care este cea care conferă sensibilitate unei ființe sensibile și permite funcționarea diferitelor simțuri.

Atunci vă veți da seama că există două centre teoretice, dar distincte. Există acest punct al conștiinței în numele căruia spui instinctiv T și există centrul obiectiv al aparatului psihosomatic care acționează în lume, cu care te identifici în mod eronat cu un anumit nume. Unul este subiectiv ceea ce sunteți ca T ,celălalt este o formă fizică care este ceea ce păreți a fi ca “eu”. De fapt, nu există “eu” și “tu”, ci doar T.

Înțelegeți acest lucru în profunzime – și fiți liberi; liberi de identitatea greșită.

Apoi urmează pasul final, acela de a fi reținut. Această conștientizare este “natura”, “gustul” esenței hranei din care este făcut corpul și prin care acesta este susținut. În această măsură, și conștiința este limitată în timp, ca și corpul. Când corpul “moare”, conștiința dispare ca o flacără când se epuizează combustibilul. Într-adevăr, conștiința este durata, fără de care un obiect nu ar dura suficient de mult pentru a fi manifestat și perceput. Ce sunteți, așadar, “voi”? Atâta timp cât corpul există, tu ești această prezență conștientă din interior, principiul percepției; când corpul moare, “tu” ești Conștiința Absolută în care se contopește conștiința temporală. Și atunci nu mai există sentimentul de a fi prezent. Amintiți-vă, așadar, că nu se naște și nu moare niciun “unul”, deoarece toate formele (care apar, rămân pentru o durată și apoi dispar), sunt expresia ta, oglindirea ta.

 
Cartile lui Sri Nisargadatta Maharaj se pot vedea la linkurile de mai jos:

- link 1 - aceasta pagina

- link 2 - aceasta pagina

 

Dacă informațiile găsite aici te-au ajutat, spune "Mulțumesc" printr-o Donație:


Hide picture