Meditații zilnice cu Krișhnamurti – Este posibil să punem capăt violenței?
Când vorbești despre violență, la ce te referi? Este o întrebare destul de interesantă, dacă o aprofundezi, când cercetezi dacă o ființă umană, care trăiește în această lume, poate înceta complet să mai fie violentă. Anumite societăți și comunități religioase au încercat să nu omoare animale. Unii chiar au spus: “Dacă nu vreți să omorâți animale, ce spuneți despre vegetale?”
Vă puteți impune asta într-un asemenea grad că veți înceta să mai existați – în cazul în care nu v-ați impune o limită? Există o limită arbitrară, în funcție de idealul tău, de ceea ce-ți place, de standardele tale, de temperamentul tău, de condiționările tale și vei spune: “voi merge până acolo, dar nu și dincolo?”.
Există o diferență între furia individuală cu acțiuni violente din partea individului și ura organizată de o societate care dă naștere și formează o armată pentru a distruge o altă societate?
Unde, la ce nivel, și ce aspent al violenței se va discuta sau nu atunci când analizăm dacă omul poate fi total liber de violență și nu doar un aspect particular pe care îl numim violență?
Noi știm ce este violența fără a o exprima în cuvinte, în fraze, în acțiune. Ca ființă umană, în care animalul este încă foarte puternic, în ciuda secolelor de așa numită civilizație, de unde trebuie să începem?
Să începem de la periferie, care este societatea, sau de la centru, care sunt eu? Tu îmi spui să nu fiu violent, pentru că este urât. Tu trebuie să-mi explici toate motivele, să văd că violența este un lucru teribil în ființa umană, atât interior cât și exterior. Este posibil să se pună capăt acestei violențe?
Analiză a textului despre violență
Teme principale:
- Definiția violenței: Krișhnamurti începe prin a pune o întrebare fundamentală: “Când vorbești despre violență, la ce te referi?”. Această interogație subliniază necesitatea de a clarifica ce anume considerăm a fi violent, dincolo de definiții simpliste.
- Limitele non-violenței: Se analizează posibilitatea renunțării totale la violență, chiar și în aspecte aparent inofensive precum consumul de plante. Se ridică problema existenței unei limite arbitrare, dictate de propriile idealuri și condiționări, dincolo de care non-violența devine imposibil de menținut.
- Violența individuală vs. violența colectivă: Krișhnamurti distinge între furia individuală cu manifestări violente și ura organizată a unei societăți, care duce la războaie și distrugeri la scară largă. Se subliniază diferența de amploare și impact a celor două forme de violență.
- Punctul de plecare în combaterea violenței: Se pune întrebarea dacă ar trebui să începem lupta împotriva violenței din exterior (societate) sau din interior (individ). Se sugerează că apelul la moralitate (“violența este urâtă”) nu este suficient, fiind necesară o înțelegere profundă a cauzelor și consecințelor violenței.
Idei importante:
- Violența este un concept complex și nuanțat. Definiția sa depășește simpla agresiune fizică, putând include și aspecte mai subtile, precum exploatarea animalelor sau distrugerea mediului.
- Renunțarea completă la violență pare a fi o utopie. Chiar și în comunitățile care promovează non-violența, există limite impuse de supraviețuire și de propriile convingeri.
- Violența colectivă este o formă extrem de periculoasă, alimentată de ura organizată și propaganda, cu consecințe devastatoare la nivel global.
- Combaterea eficientă a violenței necesită o abordare holistică, care să implice atât schimbări individuale (conștientizare, autocontrol), cât și transformări sociale (educație, promovarea păcii, rezolvarea conflictelor prin dialog).
Concluzii:
Krișhnamurti oferă o perspectivă profundă asupra naturii complexe a violenței, subliniind provocările eradicării ei complete. Se pledează pentru o abordare conștientă și nuanțată, care să ia în considerare diversele forme de violență și să promoveze soluții eficiente atât la nivel individual, cât și social.
Cartile lui Jiddu Krishnamurti se pot vedea la linkurile de mai jos:
- link 1 - aceasta pagina
- link 2 - aceasta pagina

